Odchudzanie skuteczne na Slank
Nordic Walking – forma ruchu dla każdego Email
środa, 02 czerwca 2010 12:35

grupa maszerująca z kijkami

Nordic Walking to coraz popularniejsza forma aktywności ruchowej. Sport polega na charakterystycznej technice chodzenia przy użyciu dwóch specjalnych kijów. Ze względu na dostępność i płynące korzyści zdrowotne sport ten jest coraz popularniejszy.

 

Skandynawski marsz

Nordic Walking pochodzi z Finlandii. W latach siedemdziesiątych narciarze w ten sposób przygotowywali się do sezonu zimowego. Sposób chodzenia z kijkami został opracowany przez lekarzy jako uzupełnienie treningu dla biegaczy narciarskich. Właściwa technika chodzenia z kijkami umożliwia pracę 90% mięśni. W Skandynawii jest to najpopularniejsza forma aktywności fizycznej.

Dla kogo ten sport?

Dla każdego bez względu na wiek, w prawie każdych warunkach. Jeśli bolą Cię plecy, szybko się męczysz, chcesz stracić kilogramy, zadbać o kondycję lub po prostu chcesz być zdrowszym - Nordic Walking jest dla Ciebie. Jest szczególnie polecany osobom mającym problemy z nadwagą, nadciśnieniem lub osteoporozą.

 

 

Sposób na rodzinne wakacje

 

Prezentacja Nordic Walking w wykonaniu brytyjskiego trenera

 

 

 

Korzyści dla ciała

Ta aktywność fizyczna angażuje całe ciało – wzmacnia mięśnie kończyn dolnych, górnych oraz tułowia. Jest to także świetne ćwiczenie kondycyjne, poprawiające krążenie, redukujące nadciśnienie i ogólnie wzmacniające sprawność sercowo-naczyniową. Systematyczne ćwiczenia poprawiają ruchomość stawów, zmniejszają napięcie mięśni, pozwalają utrzymać prawidłową sylwetkę, świetnie rozładowuje stres. Trening Nordic Walking ponadto pozwala pozbyć się bólu pleców, wzmacnia kręgosłup i mięśnie grzbietu.

 

Odchudzanie z Nordic Walking

Podczas chodu z kijami w tej technice chudniesz. Badania potwierdzają, że podczas tego typu chodu spalamy aż 46% kalorii, więcej niż przy zwykłym marszu. Jest to dobry sposób na utrzymanie świetnej formy. Podczas godzinnego marszu tą techniką średnio spalamy do 400 kcal.

 

Prawidłowa technika marszu

Technika chodzenia ze specjalnymi kijami powoduje wzrost szybkości poruszania bez odczucia większego zmęczenia. Niektórym wydaje się, że to banalnie łatwe ćwiczenia i można obejść się bez instruktora. Nie jest to jednak takie proste, jak się może wydawać, jeśli nauczymy się prawidłowo chodzić, będziemy czerpać więcej korzyści płynących z Nordic Walking.

 

Kijki powinny być ustawione pod kątem ostrym do podłoża. Najważniejszymi elementami techniki jest naprzemienna praca mięśni rąk i nóg. Podczas chodzenia plecy powinny być wyprostowane. Dynamiczne kroki rozpoczynamy od odbicia się z pięty, poprzez śródstopie wybijając się na palcach. Kroki powinny być dłuższe niż zazwyczaj. Ważna jest także praca rąk, które powinny być lekko zgięte w łokciu. Poruszamy nimi naturalnie. Im technika jest lepsza, tym większe przynosi efekty.

 

Wyróżniamy trzy techniki w Nordic Walking:

Technika podstawowa – dłoń nie przechodzi linii bioder, rotacja barków jest mała

Technika właściwa – dłoń przechodzi linię bioder, rotacja barków jest większa

Technika pokonywania wzniesień – czyli technika wchodzenia i schodzenia

 

Podstawowa technika nie jest trudna do nauczenia, wszystko zależy od naszej koordynacji ruchowej.

 

Tutorial anglojęzyczny pokazujący techniki chodzenia (także w zwolnionym tempie) oraz pracujące mięśnie

 

 

 

Kije i strój sportowy

Specjalne kije wyposażone są w uchwyty na nadgarstki i służą do chodzenia po terenie płaskim. Kije narciarskie i trekingowe nie nadają się do Nordic Walking. Dostępne są dwa typy specjalnych kijów – o stałej i zmiennej długości. Doświadczonym polecane są te o stałej długości, na rynku dostępne są długości od 100 cm do 130 cm. Początkujący powinni wypróbować kilka długości, zanim dobiorą odpowiednią. Bardzo ważny jest także strój sportowy i buty. Najlepszym obuwiem są wygodne, wyprofilowane buty sportowe. Strój nie powinien krępować ruchów. Najlepiej, jeśli bielizna i odzież będą uszyte z tzw. „oddychających” materiałów. Podczas marszu jest dużo cieplej, warto ubrać się w coś lżejszego niż normalnie.

 

Gdzie zacząć?

Prawidłowe opanowanie techniki marszu wymaga pomocy instruktora. Nordic Walking to aktywność coraz popularniejsza w Polsce. Zajęcia prowadzone są w wielu miastach Polski. Organizowane są zarówno przez szkoły Nordic Walking, jak również przez centra sportowe, centra fitness, hotele, ośrodki SPA, itp. Zajęcia prowadzone są grupowo lub indywidualnie.

 

Ewa Potyra

 
Portal przegląda teraz 43 gości